Dag 23.

05.00, upp ochhoppa!
 
 
I morse var det grått och ruggit ute, det droppade från taket och det kändes verkligen höstigt. Jag tog ett täcke och la över axlarna, satte mig och blundade.
Jag hade ingen intention med dagens mediation, utan satt bara, och då känns det som om jag somnar om. Så rycker jag till helt plötsligt, och väcker mig själv ...
  Det är kanske då jag gör typ Trancendental mediation, som många pratar om nu. Jag såg ett klipp på YT där Ellen de Generes berättar att hon gör TM, och att hon aldrig känt sig så utvilad och klar i huvudet efteråt. När jag läser om TM verkar det intressant, för man kommer tydligen ner i en slags djupvila som är mer effektiv än när man sover.
Hm. Om det var det jag gjorde i morse vet jag inte, får kolla upp det och återkomma=)
 
Men, det jag ville säga är att jag nu efter 23 dagar av detta mediterande, känner att jag föredrar att ha en intention med det. Alltså en tanke bakom meditationen. Typ som det där mantrat jag körde med härmom dagen "Jag är", det gjorde att mina tankar inte snurrade runt lika mycket, och jag tyckte att jag kunde känna en slags stillhet. Men, å andra sidan, att bara sitta med mig själv, utan att ha en tanke med någonting alls, är väldigt bra, och "nyttigt". Den egentiden att bara vara tyst och stilla är den enda stunden jag har under dagen med mig själv, ju.
Resten av tiden är upptagen av annat, och av andra.
Men jag kan väl kombinera?
 
 
Haha, jag märker nu att jag försöker hitta på regler för hur jag ska göra detta, att mitt ego behöver rättfärdiga att jag tar mig den här tiden. Mitt ego kan inte bara låta mig vara ifred, utan det måste komma med invändnigar och tankar som hindrar mig från att bara njuta av det som är. Haha! Jag märkte det iallafall, jag har så pass mycket medvetande att jag fångar upp mig själv i såna här stunder, tack för det!
Jag ska skriva ner det här i min victory logg;
"Jag mediterar en timme varje morgon"
och
"Jag är medveten om när mitt ego är framme och fuckar ur"
 
Allt gott!
Cecilia

Kommentera här: