Meditation på FN-möte

En timme, sittandes i soffan.

Det är det jag gjort precis just nyss. Meditation, eller bara vara, eller vad man vill kalla det, det spelar ingen roll.

Det som spelar roll är att göra det.

Bara sitta och vara utan att göra någonting en stund varje dag.

Såhär ser jag ut nu, visst ser jag inspirerad och pigg ut =) =)  

En timme är superlänge och det är inte alls som jag hinner det varje dag, men jag allt från 15 minuter till en timme sitter jag varje dag, och nu skulle det vara konstigt att inte göra det.

Och förstå detta; när jag säger att jag mediterar varje dag, så räknar jag in de stunderna jag sitter på bussen till stan, antingen med en guidad meditation i lurarna, eller när jag bara sitter och blundar, och jag räknar de små stunderna som jag får med egentid när barnen är hemma.

Jag känner inte att jag måste sitta på ett visst sätt, eller vara på någon viss plats, utan det viktiga för mig, är att känna att jag kopplas ihop med mig själv någon gång under dagen, eftersom det gör mg gladare, lugnare och mer harmonisk. Bara sitta och känna mitt hjärta slå, känna luften som fyller mina lungor, lyssna till ljuden i rummet. 

 
 

Att inte göra någonting borde vara startpunkten för alla, överallt.

Tänk om man skulle ha för vana att starta alla viktiga möten med typ 10 minuters meditation?  

Tänk dig ett stort FN-möte, där alla världens ledare skulle meditera tillsammans en stund, och koppla upp sig med sina högre jag,  jag lovar att mötet skulle bli så mycket mer effektivt!

Samma sak i skolan; låt klassrummet få vara en plats för meditation under de första minuterna på morgonen, så att alla i gruppen känner sig hopkopplade med sig själva, då skulle lektionerna som följde bli mer harmoniska och det skulle bli mindre mobbing och jämförelse mellan barnen, eftersom de alla skulle känna sitt eget värde.

Att sitta och bara vara, att känna sin egen kropp, känna hur energin flödar genom varje cell i kroppen, det är en sån underbart skön känsla! Både igår och idag har jag unnat mig en timmes meditation, och båda gångerna har jag fått upp tanken; ”jag skulle kunna sitta här hela dagen!” för att det är så härligt att bara uppleva den härliga känslan av varm och kärleksfull energi.

 

Jag är här nu. Du är här nu.

Världen är vår lekplats och det är dags att vi på riktigt förstår det och börjar leka!  

 

Allt gott!

Cecilia 

1 lars:

skriven

Hejsan du. Ja meditation är inte min starka sida. Koppla bort tankar, andas, slappna av. Shit efter en till två minuter får jag spader.
jag har någon gång varit på meditationsmöte då vi satt i 10 minuter, tysta och mediterade, eller vad jag nu gjorde. För stressade mig var det en evighet
Du verkar ha mer flyt i dina meditationer. Good Luck

Svar: Hej! Vad grymt att du satt kvar, fast det kändes jobbigt! Det är jobbigt för hjärnan att inte göra nånting, det är ett ständigt prat i mitt huvud också och jag får hela tiden påminna mig själv om att vara här och nu och inte i någon dåtid eller framtid, som ändå inte existerar. Men visst är det intressant att det kan va så svårt att bara sitta rakt upp och ner och inte göra nånting?! Det häftiga är, att efter ett tag så fattar man att man inte är sina tankar, och när man slutar lyssna på historierna som ens hjärna/ego berättar hela tiden, så förstår man också att man är fri att lämna den gamla bilden av sig själv och unna sig att utvecklas och förstå att man är god nog bara genom att vara här, just nu. Utmana dig själv att sätta timern på 5-10 minuter och sitt kvar. Bara stanna i rummet. Allt gott!
Cecilia

2 Maggie Bergius:

skriven

Bra tankar. Jag skulle vilja komma igång med daglig meditation och har tänkt börja med 5-10 min. Det gör så stor skillnad i vardagen. Tack för inspirationen:)

Svar: Hej! Bara gör! Det finns inget annat än att börja göra! Sätt timern på 5 minuter och utmana dig själv att du ska sitta igenom hela. Låt det som kommer upp göra det utan att döma ut dig själv för att du har tankar, det har vi alla. Och jag har också tänkt "jag kan ju fanimej inte ens meditera!" Men efter några gånger så blir det bättre ju mer man fattar att man inte är sina tankar!! Och då är man på väg att bli fri från sin egen självbild som så ofta fuckar upp för en, så kör, bara kör!!
Cecilia

3 Maggie Bergius:

skriven

Tack snälla för tips! Ha en fin dag:)

Svar: Detsamma!
Cecilia

4 Lars Gustafsson:

skriven

Tack Cecilia. Jag ska försöka, träna på att bara vara och sitta stilla i 5-10 minuter. Ha det så bra var du än är

5 Linnéa:

skriven

Vad bra tänk för barnen!! meditation är viktigt!
snygg bild :)

Kommentera här: