Nyhetens rädsla

Sedan typ 3 år så har jag medvetet slutat att läsa dagstidningar och kolla på nyheterna på TV.

För vissa är det otänkbart att inte göra det, för mig är det ofattbart att det måste rapporteras om allt hemskt i världen varje dag, hela tiden. Att vi matas med bilden av att vårt samhälle är på väg utför, när det finns en massa bra saker som händer varje dag också.

Tänk om nyheterna bara under ett dygn, skulle rapportera om glada nyheter, saker som händer i världen som gör världen bättre, människor som hjälper varandra, barn som föds, vad skulle hända då? Om man under ett dygn skulle se löpsedlar och höra på radio och tv, läsa i tidningar, att vår värld mår bra och att det är en massa saker som är kärleksfulla på vår jord, så skulle kanske vibrationen höjas på planeten och vi skulle inte vilja ha ihjäl varandra lika mycket?

Det kanske skulle göra att människor vågade mötas och se varandra i ögonen på t-banan istället för att stirra ner på sina telefoner? Om man utgick från att alla människor var snälla så skulle man vilja ha kontakt också. Istället för att som det känns nu, vilja avskärma sig från alla runtomkring.

Men hej, alla gör som dom vill, och jag dömer ingen, men det jag märkt hos mig själv är att jag är lugnare och tryggare och att jag har slutat att vara rädd utan någon egentlig orsak, och jag oroar mig mindre, får upp färre kaos-scenarion i huvudet.

Men det beror nog mest på att jag mediterar och verkligen börjar fatta att jag inte är mina tankar. Utan jag är så mycket större än dom.

Jag är allt, och du är allt, och vi är bra som vi är.  

1 Linnéa:

skriven

Jag har varit utan en mobil i ett halvår för att jag bara stirrade ner i mobiltelefonen. Hjärnan utvecklas med skrift och jag ska absolut börja meditera mer efter detta inlägg på din blogg :)

Tack för denna morgonläsning :)

Tillsammans i världen kan vi skapa allt vi vill, i fullständig trygghet och i positiva inriktningar.

Svar: Yes! Vad glad jag blir att kunna inspirera!! Tillsammans skapar vi verkligen en bättre värld!
Cecilia

2 Lars Gustafsson:

skriven

Ja du Cecilia detta är det kloks enkla rådet jag fick av dig för några dagar. Se det funkar. Jag hoppas morgonnyheterna. Jag håller givetvis med dig. Positiva nyheter finns men inget värde för media. En god nyhet. Jag Lars har hittat en fantastiskt mentor i Cecilia läs följare. Men inte Stalker

Svar: Härligt att höra!!
Cecilia

Kommentera här: