Tystnad tagning på Guldbaggen

Tittar på Guldbaggegalan hemma i soffan. Har ju tagit bort tvn, men datorn med svtplay duger gott.

Jag ser mina medsystrars aktion på röda mattan; skådespelare i alla åldrar och etniciteter, de går hand i hand, tysta, stolta med raka ryggar och svarta kläder.

De visar solidaritet med varandra.

De visar att vi kvinnor inte längre är konkurrenter utan vänner.

De visar att det första steget är taget och att det aldrig mer går att säga att ”jag visste inte … ” när det kommer till hur vi förhåller oss till varandra mellan könen.

Det är dags att, precis som mina medsystrar sa under aktionen på galan, att vi kvinnor får samma rättigheter som män.

Inte att vi ska ta bort några av männens rättigheter, bara att vi ska få samma rättigheter.

Inget konstigt alls, inget speciellt alls heller, egentligen. Bara helt självklart.

Jag blev rörd och berörd av att se mina medsystrar agera tillsammans på galan, för det om något visade att konkurrensen är över och vänskapen kan spira.

Tack!

#tystnadtagning #metoo

Kommentera här: