Att meditera

 Meditera behöver inte vara så krångligt, eller, det är inte krångligt alls, men man kanske tror det i början.
Kanske har man har fått för sig att man måste sitta på ett visst sätt, andas på ett visst sätt och om man får upp tankar i huvudet som vägrar försvinna så har man gjort fel.
För det första: det finns inget rätt och fel när det gäller meditation.
Precis som med yoga eller improvisationsteater så utgår man från sig själv och från sin dagsform. Du kan aldrig göra fel när du mediterar.
För det andra: man måste absolut inte sitta i en avancerad position när man mediterar.
Sitt som du vill, som känns bekvämt och välj en position som du kan vara i en lång stund. Att sitta på en stol eller i en soffa, med fötterna i golvet och rak rygg tycker jag är bäst. Då känner jag kontakt med jorden, och att vara rak i ryggen öppnar upp kroppen så att andetagen får plats.
För det tredje: man behöver inte andas på något speciellt sätt.
Huvudsaken är att du andas =) Men andetaget hjälper dig att hålla fokus, när tankarna vill dra iväg med dig på äventyr. Lägg märke till andetaget, hur det känns när luften strömmar in och ut genom näsborrarna. Är luften kall? Varm? Kan du känna hur magen höjer och sänker sig i takt med andetaget?
För det fjärde: tankar är inte bannlysta.
Alla människor har tankar, och vissa tankar är mer envisa än andra. Men när du mediterar så försök att inte åka iväg med tanken, utan prova att bara acceptera att den är här, och låt den sedan glida förbi, som ett moln på himlen. Ibland åker jag med i mina tankar så långt att jag plötsligt befinner mig mitt i en dröm, och det är först när jag nickar till som jag inser att jag varit iväg. Men om jag då bara andas och ”börjar om” igen med att fokusera på mina andetag, och inte börjar döma mig själv för att jag ”inte ens kan sitta här utan att tänka” så är jag snart på banan igen.
Så, bara sitt bekvämt, blunda och andas.
Ställ timer på 5 minuter om du är nybörjare och bara var med dig själv. Bara stanna i rummet. Känn hur det känns i kroppen. Låt allt som vill komma upp göra det. Unna dig att bara vara här och nu.
Det finns ingenstans du måste vara just nu, det finns ingenting du måste göra just nu.
Bara var här.
Allt gott,
 
Cecilia
ps. ladda ner appen Insight, finns gratis på Appstore. Där finns det massor av guidade meditationer, eller så kan man ställa timer och bara sitta i tystnad. ds.
1 Silja:

skriven

Så intressant läsning! Min mamma brinner för meditation och andlig vägledning och har försökt meditera med mig! Men det är jag inte så bra på då jag blir så rastlös 😬

Svar: Jag trodde inte att jag skulle kunna sitta still i mer än en minut förut, men när jag orkade sitta stilla i tio minuter till den guidade meditationen i appen head space, elller take ten, så blev jag så stolt över mig själv! Kämpa på! Det är värt det.
Cecilia

Kommentera här: