Dag 2 av omgång 2

Dag 2.

Jag har börjat med en ny omgång av ”utmaningen” meditera 1 timme/dag i 100 dagar.

Senast jag gjorde det var aug-nov förra året. Jag har fortsatt med att meditera varje dag sedan dess, men inte så långa pass, utan mer 15-30 min/gång. Typ.

Men nu lade Kyle Cease, (som är en sstor inspiration, kolla in hans videor på youtube!)upp en video på youtube om att han har startat en ny challenge så jag hakar på det igen, känner jag.

Igår var det en tuff timme. Det kändes sååååå låååångt och jag fick ont i ryggen, det började klia på kroppen, och det märktes att min hjärna och ego försökte övertala mig om att sluta meditera, att ”det finns annat vettigare att göra just nu”, osv, men jag satt kvar tills klockan ringde. Samma sak i morse när jag satt, det kändes som om timmen kröp fram. Jag började tänka att ”jag behöver nog inte sitta en hel timme, jag menar jag vet ju hur man gör när man mediterar, det är ju inte så att jag behöver sitta heeeela timmen!” och när jag var klar sa jag till min man ”Idag var det ett tufft pass!” Han skrattade till och sa ”Vaddå tufft? Du sitter ju bara och tar det lugnt?”

Och då slog det mig igen; att det är så märkligt hur mycket min egen kropp, och mitt eget sinne försöker kämpa emot att jag bara är, utan att vara aktiv. Det är väldigt provocerande, till och med för mig själv, att jag väljer att bara sitta och vara i en timme.

När jag är mitt i meditationen och inte är närvarande, utan flyger iväg i tanken, så känns det som om timmen aldrig kommer ta slut, men så plötsligt ringer klockan och det är klart. Och så fortsätter jag min dag med lite mer närvaro än innan. Jag har med hjälp av meditationen lagt en grund för dagen som jag kan luta mig mot under dagen. Jag vet att jag har lajnat upp mot min källa, min inre kraft och jag vet att ju mer jag är i linje med den desto mer sann är jag mot mig själv, och desto mer av mig kan jag ge vidare till världen. Desto mer av min riktiga kraft kommer fram, genom idéer, tankar, känslor, skriverier, samtal, osv. Så ju mer jag ger till mig själv, i det här fallet en timme egentid deluxe varje dag, desto mer kan jag ge vidare.

Bra grejer va?

 

All gott,

 

Cecilia

Kommentera här: