Ett möte över en kaffe med min farmor. Som är död.

 Idag gjorde jag en,ganska, knasig och annorlunda grej. Jag bryggde kaffe, hällde upp i två vita tunna porslinskoppar med fat, tog med mig dom ner till nedervåningen, ställde dom på ett bord mitt i rummet och satte mig på sängen. Jag tog en klunk kaffe från den ena koppen och sa "Välkommen" rakt ut i rummet. Det var menat till min farmor, som är död sen många, många år.
Jag bjöd in henne på kaffe, antog att hon ville ha sitt kaffe svart, och sen satte jag mig och väntade. Väntade på att få nåt tecken från henne, att hon var där med mig.
 
 
Efter nån minut kände jag en starkt ström av chills, gåshud, som for genom min kropp, och det var tecken nog. Sen satt jag och mediterade, stillade mitt sinne, stillade tankarna, försökte vara så öppen som möjligt, så att vi kunde kommunicera, hon och jag. Jag vet inte om vi gjorde det, jag hörde en dialog i mitt huvud, men jag tycker det är svårt att veta om det är "hittepå" eller på "riktigt".
Spelar det nån roll, egentligen?
Hade jag upplevt det annorlunda om väggarna hade börjat skaka, eller om kaffekopparna hade börjar skallra? Antagligen hade jag blivit rädd, och inte vågat sitta kvar i 30 minuter i stillhet, som jag gjorde nu.
Nån gång, typ efter hälften av tiden hade gått, kände jag som om jag blev dragen framåt, mot det lilla bordet med kaffekopparna på. Kan det vara farmor som drog i mig, ville hon säga nånting till mig, att jag skulle komma närmare? Hur som helst rätade jag upp mig när det var nära att jag föll rakt fram och ner i golvet.
Jag vet att det här låter knasigt, konstigt, fucked up och allt möjligt, men jag skiter i det. Om det finns en möjlighet att få kontakt med människor, andar som har gått vidare, vill jag gärna utforska den. Tänk att få kontakt med någon som vet mer om det större perspektivet än jag! Tänk att kunna fråga om råd i situationer där jag känner mig osäker, tänk att få svar från nån som ser the bigger picture! Coolt...
 
Jag ska bjuda in min farmor på en till kopp kaffe snart, och gå in med en tydligare intention den gången, så kanske jag får ett tydlgare svar.
Och kanske
hon föredrar mjölk i kaffet, ändå?
Allt gott!
Cecilia

Kommentera här: