21 dagar skapar en ny vana

 
 
Det sägs att det tar 21 dagar för att få in en ny vana.
 
Jag fick höra det här första gången i vintras när jag var på en workshop bara för kvinnor på Urban Om Yoga Studio i Stockholm. Det var en kvinna som heter Anna Maria Magdalena som höll i workshopen och hon bor i djungeln på Bali. Hon är Shaman och lärare i Tantrika Yoga, och hon utövar också en speciell sound healing med hjälp av stora kristallskålar som hon gör olika toner med.
 
Låter det knasigt? Det var det också, lite grann.
 
Under de timmar som vi var tillsammans där på Urban Om, så skakade vi våra kroppar, rullade våra höfter, masserade våra livmödrar och våra ländryggar, som tydligen frigör shakti som beskrivs som den "kvinnliga skapande gnistan", vilket är bra att sätta fart på. Vi stönade och ljudade, och visst, det kändes lite weird, att stå och skaka och stöna, men efter ett tag så sket jag i om jag såg konstig eller ful ut, eller om jag lät som en brunstig ko på grönbete, och gav mig hän, och det var underbart!
När yogabiten var klar la vi oss ner på våra mattor och fick ta del av sound helingen. Anna Maria Magdalena gick runt i rummet och slog an sina kristallskålar, hon hade tre stycken tror jag, och de hade olika klanger allihop. Det var så häftigt, för vissa toner kändes mer än andra i mig, jag kände hur vibrationerna klingade i bröstet och hur hela kroppen fylldes av en härlig energi, medans andra toner kändes mer obehagliga. Kanske att de var lägre i sin klang och att det gjorde att vibrationerna inte kändes lika soft.
När workshopen var klar så pratade hon om hur viktigt det är att skapa en rutin som man gör varje dag, helst på morgonen. Hon tipsade om att man kan andas in Moder Jord, skaka på kroppen, massera livmodern och ländryggen, och hon sa att det tar 21 dagar för att få in en ny vana, i alla fall i kvinnokroppen.
21 dagar.
Jag tänkte genast att det är omöjligt. Hur ska jag hinna det, med barnen och allt morgonfix? Men så sa hon att det inte behöver vara så länge, huvudsaken är att man gör nånting, och då bestämde jag mig för att göra en liten rutin varje morgon. Och det har jag gjort nu sen i januari.
 
 
Jag ställer klockan på 6.30, då brukar resten av familjen fortfarande sova, och så gör jag min lilla rutin: Andas in Moder Jord, 4 gånger, skakar kroppen och sträcker ut tungan (yeah, det är min snyggaste pose), rullar ner och gör en vinasa, upp i hunden, skakar benen där, sen ner på knä för några katt/ko, fortsätter med att andas in i katt och sen sträcka ut tungan och ljuda på ko,(yeah, ännu en schnygg pose...) och då ser jag framför mig att alla jobbiga tankar, eller hemska mardrömmar flyger ur mig, som han i "Den gröna milen" ni vet. Sen rullar jag upp igen och så  andas jag in Moder Jord 4 gånger till. Jag avslutar med händerna framför hjärtat och tackar, och sätter en intention för dagen. Ibland håller jag på i 3 minuter innan nån vaknar och vill ha frukost, och ibland blir det längre, typ en kvart. Ibland gör jag min rutin i köket när kidsen äter frukost. I början tittade dom på mig och skrattade lite, men nu struntar de i mig helt, dom är vana nu=)
Unna dig en morgonrutin du med!
 
Allt gott!
Cecilia
1 Anonym:

skriven

Underbart

Kommentera här: